Inför resan till Kina

Inför resan till Kina

 

Har du frågor?

Kontakta oss på info@svenskkinesiska.se eller ring på 08–10 88 24. Våra telefontider är mån-fre 9-17.

I regel startar alla våra gruppresor med direktflyg från Stockholm till Peking med Air China.
Air Chinas flyg avgår på kvällen och gör det möjligt för smidiga anslutningar från andra avreseorter.

Varför boka anslutningsflyget med oss?

Bokar du anslutningen med oss erhåller du:

  • Genomgående biljett vilket betyder att när du checkar in i din stad, behöver du inte checka in igen i Stockholm
  • Bagaget lastas automatiskt över till Air Chinas flygplan. Detta gäller även på återresan.
  • Flygbolagen hjälp om du på grund av försening missar anslutande flyg.

Kontakta oss på telefon 08-10 88 24 eller info@svenskkinesiska.se för information.

OBS!

Kontrollera alltid med oss innan du bokar egna anslutande förbindelser med flyg, buss eller tåg. I händelse av ändrade flygtider eller inställd resa ersätter Svensk-Kinesiska Resebyrån inte era egna bokade anslutningsbiljetter, så vi rekommenderar dig därför att boka omboknings- och återbetalningsbara biljetter.

Läs mer om flyg >>

På vissa kort kan man också göra kontantuttag hos Bank of China, kontakta ditt kortföretag för aktuell information. Automater för VISA-, Master Card- och American Expresskort är vanliga, framför allt i de större städerna.

Läs mer om valuta >>

Avbeställningsförsäkringar ingår ej i resans pris.

Vi erbjuder en avbeställningsförsäkring via Gouda Reseförsäkring som skyddar dig mot kostnader vid avbokning före avresa om det är på grund av sjukdom eller om en nära släkting blir sjuk eller om du skulle drabbas av en extrem händelse som du inte kunnat förutse, t.ex. brand i hemmet. Ett intyg måste alltid kunna uppvisas.

Avbeställningsskyddet kan endast beställas vid bokningstillfället eller innan du har gjort någon inbetalning. Det kan inte beställas därefter, inte heller väljas bort när det väl är betalt.

Läs mer här >>

Packa gärna lätt, det finns ofta mycket fint att handla på våra resmål. Se till att resväskan är låst, och spänn gärna en rem runt. Sätt på en adresslapp och ha också gärna en adresslapp inuti väskan, så att den kan identifieras även om den yttre adresslappen skulle råka slitas av. Bagaget behandlas inte särskilt varsamt under flygresor, och skulle din väska bli skadad ska du rapportera detta och få en skaderapport från flygbolaget innan du lämnar flygplatsen. Fotografera gärna resväskan med din mobil, skulle väskan försvinna är det då mycket enklare att beskriva hur den ser ut. Bagagereglerna skiljer sig åt mellan flygbolagen, så läs mer under respektive flygbolag nedan.

På Air Chinas internationella flyg gäller följande bagageregler som fritt får tas med.

  • Max 1 Incheckat bagage à 23 kg 
  • Max 5 kg i handbagage med max mått 55 x 40 x 20 cm.

Läs mer om flyg >>

Vi rekommenderar inte de riktigt små barnen att följa med på de mer omfattande rundresorna. Om du reser med barn bör du vara medveten om att resorna ibland innehåller ett ganska gediget program och tempot kan således vara intensivt för mindre barn. Tänk på att vi även erbjuder skräddarsydda resor, resor som kan anpassas helt efter ålder och önskemål.

Flygbolagens regler för barnrabatter varierar, kontakta oss på 08-10 88 24 eller info@svenskkinesiska.se för mer information.

Anmälningsavgiften är 2 500 SEK per person och ska betalas senast 10 dagar efter bokning.

Slutlikviden ska vara betald senast 30 dagar före avresa. För vissa resor gäller tidigare slutbetalning. På din bokningsbekräftelse framgår vad som gäller för just din resa.

Betalning kan ske via internetbank till Bankgiro 5064-8823 , med betalkort på vårt kontor i Stockholm eller direkt på vår hemsida. Vid betalning på hemsidan loggar du in med e-postadress och bokningsnummer (framgår av bokningsbekräftelsen) på Mina bokningar 

BETALNING VIA KLARNA
Svensk-Kinesiska Resebyrån använder sig av Klarna Checkout och erbjuder flera alternativ för betalning. Betala hur du vill i något av följande alternativ:

– Direktbetalning från bankkonto
Med Klarna direktbetalning betalar du din resa direkt från ditt bankkonto som du bekräftar med BankId. Du ansluter enkelt ditt konto till Klarna genom bankid, första gången du gör ett köp. Pengarna dras efter 1-3 bankdagar.

– Kortbetalning med VISA, Mastercard och Amex

– Betala senare – inom 30 dagar
Boka din resa med ett klick och betala senare via faktura. Fakturan kommer via mejl eller i Klarnas app.

– Betala i din egen takt. Dela upp med Klarna
Betala din resa i din egen takt. Klarna erbjuder dig att dela upp din resa i 6-36 månader.

Frågor gällande din betalning?
Hör av dig till Klarnas kundservice vid frågor angående din betalning. Logga in i Klarnas app eller på följande länk: https://www.klarna.com/se/kundservice/

Här kan du läsa om Klarnas betalningsvillkor.

Dricks ingår inte i våra paketresor. Lokala guider och chaufförer förväntar sig dricks, detta är en del av deras lön. Till guide/chaufför kan man för gruppresor räkna med cirka 25–35 RMB/person/dag. Observera att detta endast är riktmärken och du bestämmer själva hur mycket dricks du ger på plats utefter servicen du fått. Tänk på att dricksen kan komma att betalas ut i omgångar när byte av chaufför sker.

Om du reser på egen hand kan du under en dagsutflykt räkna med ca 300-400 RMB/dag. Vid endast transfer (till/från flygplatsen) cirka 25-50 RMB/person/väg.

Vid restaurangbesök och taxiresor brukar man inte lämna dricks men personalen som sköter room service förväntar sig numera en slant.

Ungefär 8–10 dagar före avresa får du hem dina resehandlingar innehållande flygbiljetter med flygtider, terminaler samt information om bagagevikt och bagagemått. Resehandlingarna innehåller också en lista över hotell med adresser, deltagarlista om du reser med en grupp, guidens namn och telefonnummer samt bagagetagg att sätta på väskan. Om du lämnar ditt pass till oss för visering kommer det tillsammans med färdhandlingarna. Pass skickas alltid med rekommenderad post. Du är naturligtvis välkommen att hämta ditt pass på vårt kontor om du hellre föredrar det.

I regel startar alla våra gruppresor med direktflyg från Stockholm till Peking med Air China. Därutöver har vi även samarbete med de flesta flygbolagen som bl.a. SAS och Finnair.

Läs mer om flyg >>

Det är möjligt att förlänga en resa med ett par extra dagar, så varför inte resa vidare till någon annan storstad eller avsluta resan med ett par dagars sol och bad?

Du kan välja att stanna kvar på egen hand och resa hem senare än gruppen. Alla förlängningar måste bokas före avresa. Kontakta oss på 08-10 88 24 för mer information eller maila dina önskemål till oss på info@svenskkinesiska.se så återkommer vi med ett prisförslag.

Alla våra hotell är valda med omsorg. God standard och bra läge är viktigt för oss i val av hotell, liksom bra service. Standarden på våra hotell är genomgående hög. Standarden på vissa mindre orter kan dock vara något lägre beroende på begränsning i urvalet. På vår hemsida, under respektive resa, kan du läsa om de flesta hotell vi använder. Observera att vi ibland kan tvingas byta namngivna hotell på grund av överbokningar, renoveringar eller andra oförutsedda händelser. I avreseinformationen framgår vilka hotell som är aktuella på just din resa.

Vi rekommenderar att du anländer till flygplatsen minst två timmar innan avgång vid långflygningar. Om du har bokat eget anslutningsflyg rekommenderar vi att du har minst tre timmar mellan flygen. Detta på grund av vissa försäkringsbolags villkor för ersättningar vid t.ex. förseningar.

Läs mer om flyg >>

Kina är ett mycket stort land. När det första riset skördas i söder är nordligaste Kina fortfarande täckt av snö. Därför kan det vara bra att ta reda på hur klimatet ser ut dit du ska åka.

Det är mycket stora variationer i klimatförhållandena mellan olika delar av Kina.

Läs mer här >>

Hotellen och deras restauranger, barer och butiker samt andra större restauranger, moderna varuhus och specialbutiker för turister accepterar de stora korten (såsom American Express, Master Card, EuroCard och VISA). Varken pass eller ID-kort behövs vid kortanvändande i Kina. Räkna dock med att betala det mesta av normal shopping kontant.

För att få ut så mycket som möjligt av sin resa är det viktigt att gruppen inte är för stor, därför är antalet resenärer oftast inte fler än 20 eller 25 på en gruppresa. Vi förbehåller oss rätten att ställa in en gruppresa om deltagarantalet understiger 16 resenärer. Då vi har egna kontor i Kina samt långa och goda samarbeten med partners i övriga länder, är vår ambition att resan genomförs även med färre deltagare.

Du som resenär är själv ansvarig för att du har ett helt och giltigt pass och de viseringar som eventuellt krävs för resan. Oftast krävs att passet är giltigt minst sex månader efter hemkomst och att det finns minst ett blankt uppslag eller två blanka sidor.

Resor till Kina kräver visum.

Läs mer om visum >>

Den allt snabbare förändringstakten på världsmarknaden, kraftiga valutafluktuationer, förändrade leverantörskostnader, skatter och avgifter gör att resans pris kan förändras. Därför presenterar vi ett från pris för våra resor i vår katalog. Alla aktuella priser presenteras här på vår hemsida. Du kan även ringa oss på telefon 08-10 88 24.

Det är viktigt att ha en bra reseförsäkring. Kontrollera noga vad din hemförsäkring och/eller kontokortsförsäkring täcker och att den gäller för resa utanför Norden.

Vi hjälper gärna till om du önskar komplettera ditt existerande reseskydd med en bra reseförsäkring. Vi erbjuder Goudas reseförsäkringar, som erbjuder olika typer av försäkring, både för dig som saknar hemförsäkring och för dig som redan har ett reseskydd i din hemförsäkring och som vill komplettera med denna. Läs mer om Gouda Reseförsäkring och deras villkor på www.gouda-rf.se

 

I vår katalog och här nedan finns Svenska Resebyråföreningens villkor för paketresor, samt våra särskilda villkor som gäller till dess nya har utkommit. Du kan även läsa mer om våra resevillkor här: https://www.svenskkinesiska.se/infor-resan/resevillkor/ 

Nedan hittar du också Konsumentverkets standardformulär med information om rättigheter för dig som resenär.

Resevillkor för paketresor

Konstumentverkets standardformulär för paketresor

 

Bäst är att köpa kinesiska pengar hemma i Sverige. Nästan alltid använder man kinesiska kontanter när man shoppar. Alla ”stora” internationella valutor accepteras, såsom euro och brittiska pund, (inte SEK).

Alla hotell har säkerhetsskåp på hotellrummen, där man bör förvara den del av reskassan man inte kommer att behöva under dagen.

Läs mer om valuta >>

Befinner du dig redan i Kina och vill delta på en rundresa kan vi göra ett prisavdrag för flyget till och från Kina. Priset varierar beroende på resa, så kontakta oss på telefon 08-10 88 24 eller info@svenskkinesiska.se för mer information.

Vi seatar alla gruppresenärer som reser på våra resor innan avresa, där flygbolagen tillåter det. Exempel på flygbolag som vi inte kan förboka platser på är Air China. Har du några speciella önskemål meddela oss gärna i god tid. Nödutgångsplatser är ofta ”låsta” för förbokningar, så dessa kan vi normalt inte boka. För Air China kan ni vid incheckningen få hjälp med speciella önskamål kontakta incheckningsdisken eller personal på plats – Var ute i god tid.

Lär mer om flyg >>

Om du har önskemål om vegetarisk kost, lider av allergi, diabetes eller glutenintolerans måste du informera oss i förväg, så att vi kan lägga in ditt önskemål när vi arrangerar resan.

Kunskap om allergier och avvikande kostbehov är dock begränsad. Vi försöker tillgodose önskemålen under resan och våra guider hjälper er tillrätta på plats.

Gällande mat på flyget går det inte att endast lämna önskemål om mat (t.ex. ej kött), utan specialmenyer som t.ex. vegetarisk meny, måste beställas. På flygbolagens hemsida finns information om vilka specialmenyer som serveras. Observera att det går att välja endast en specialmeny per person.

Läs mer om flyg >>

Det är tyvärr inte alltid tillåtet att föra in taxfreevaror som är inköpta på flygplatsen utomlands till Sverige. Har du otur kan du bli av med varorna vid t.ex. en mellanlandning i Helsingfors eller Köpenhamn. Säkrast är att förvara de drycker du köpt i landet i det incheckade bagage och handla taxfree då du mellanlandar. Det är olika regler gällande taxfreeinköp beroende på om flygresan går direkt från Asien till Sverige eller med mellanlandning i ett annat EU-land. På https://www.transportstyrelsen.se finns utförlig information.

Läs mer om flyg >>

Tidsskillnaden mellan Skandinavien och Kina är +7 timmar. Det vill säga, Kina ligger sju timmar “före” oss. Under den period vi har “sommartid” är tidsskillnaden +6 timmar. Kina och Hongkong ändrar inte sin tid under sommaren. Trots att det är nära 500 mil från öster till väster finns inga tidsskillnader inom Kina. Peking-tiden gäller. Hur man upplever tidsomställningen är individuellt men vi rekommenderar att man försöker sova så mycket som möjligt på flyget. Håller man sig sedan vaken och igång första dagen på resmålet och sover gott på natten brukar andra dagen fungera utmärkt.

Läs mer om flyg >>

För den som reser till Kina med flyg eller tåg direkt från Europa eller via Hongkong finns för närvarande inga obligatoriska vaccinationer. Kontakta din lokala vaccinationscentral för rådgivning och uppdaterad information. Vi rekommenderar ändå våra resenärer ett grundskydd i form av stelkramp, polio, difteri, samt Havrix eller Twinrix mot gulsot.

Valutan i Kina heter renminbi som betyder folkpengar. I Kina förkortas den RMB, internationell bankkod är CNY. Kinesisk valuta växlas vanligast på plats, men går numera att växla hos både X-change och Forex.

Läs mer om valuta >>

Numera är det inte tillåtet att ta med sig mer vätska, geléer och krämer än 100 ml (1 dl) per behållare i handbagaget. Allt måste rymmas i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse som rymmer max 1 liter och man får ha max 1 plastpåse per person. Tänk på att behållare som rymmer mer än 100 ml inte är tillåtna även om de bara är halvfulla. Exempel på vätskor är tandkräm, hårgelé, drycker, parfym och raklödder. Det finns inga restriktioner gällande barnmat eller mediciner men du måste ibland visa upp recept eller läkarintyg för den medicin du vill ta med ombord. Du ska visa upp din plastpåse och eventuella mediciner i säkerhetskontrollen.

https://www.transportstyrelsen.se finns utförlig information.

Läs mer om flyg >>

Växling sker lättast på hotellen. Kursen fastställs av Bank of China och är densamma överallt, man slipper alltså jaga runt och jämföra kurser. Det tillkommer ingen provision eller avgift vid växling av kontanter. Vid växling måste man visa passet. Det går även att växla på de flesta flygplatser vid ankomst.

Läs mer om valuta >>

För inresa till Kina krävs visum. Förutom visum krävs även att ert pass är giltigt minst 6 månader från och med hemresedatum

Besöker du provinsen Tibet krävs inresetillstånd.

Läs mer om visum >>

När man köper RMB får man ett växlingskvitto. Spar alla kvitton, de kan behövas vid återväxlingen i samband med hemresan. Man kan återväxla 50 procent av det totala belopp man växlat till sig. Ibland efterfrågas kvitton.

Läs mer om valuta >>

Du har alltid 10 dagars öppet köp på din resa – förutsatt att du inte bokar resan väldigt nära inpå avresan.

Inom 10 dagar ska anmälningsavgiften vara oss tillhanda förutsatt att du inte bokar din resa nära inpå avresan.

Slutlikviden betalas senast 30 dagar innan avresa (med undantag för vissa speciella resor). Vid sena bokningar krävs full betalning omgående. Så länge du inte har betalat något för din resa kan du avboka kostnadsfritt.

Det är tillåtet att överlåta en plats på en bokad paketresa fram till 60 dagar före avresa förutsatt att den som övertar platsen uppfyller kraven för resan. Om flygbiljetter redan är utskrivna kan dessa inte överlåtas utan den som övertar resan får köpa en ny flygbiljett och den som avbokar resan får inte återbetalning av flygbiljetten.

KONTAKTA OSS

08-10 88 24

Telefontid:
Måndag–fredag:         Öppet 09.00–17.00
Dag före helgdag:       Öppet 09.00-13.00

c/o The Works. Strandbergsgatan 61, 112 51 Stockholm.

Du är varmt välkommen att besöka oss för en personlig resekonsultation, du får gärna förboka ditt besök via mail eller telefon.

Svensk-Kinesiska Resebyrån
c/o The Works
Strandbergsgatan 61
S-112 51 Stockholm
Sverige

info@svenskkinesiska.se

559064–1899

SE559064189901

Stockholm

Läs mer på lotustravel.se